ENGIE, Smappee en EVBox bundelen hun krachten om het Outlook-gebouw op Schiphol Central Business District energie-efficiënter te maken. Microsoft-medewerkers die werken in The Outlook, een kantoorgebouw beheerd door Schiphol Real Estate, kunnen hun elektrische auto's opladen bij een van de 40 nieuwe oplaadpunten. Opvallend is dat de infrastructuur van het gebouw oorspronkelijk slechts 17 oplaadpunten ter beschikking stelde. Dankzij de slimme oplossing van technisch dienstverlener en energiebedrijf ENGIE, laadstationfabrikant EVBox en de aanbieder van slim opladen Smappee kan The Outlook nu 40 EV-laadpunten aanbieden in plaats van slechts 17, zonder dat de huidige infrastructuur hoeft te worden aangepast. De installatie is ook voorzien van bi-directioneel laden dat is ontwikkeld door ENGIE samen met Hitachi: een dynamische (slimme) uitwisseling van energie tussen de auto's, het gebouw en het net.

Uitdagingen voor het opladen van elektrische auto’s

Voor eigenaars en exploitanten van grote winkel- en bedrijfsgebouwen is het opladen van het toenemend aantal elektrische voertuigen een uitdaging. De nieuwe energiemanagementtechnologie die ENGIE, Smappee en EVBox hebben ontwikkeld, biedt een kostenefficiënte oplossing die de noodzaak voor aanpassingen in de bestaande energie-infrastructuur vermindert. Schiphol Real Estate loopt hiermee voorop in een baanbrekend gezamenlijk project.

Dynamisch load balancing voor veilig en geoptimaliseerd laden

Om meer oplaadpunten toe te voegen aan het Outlook-gebouw heeft systeemintegrator ENGIE samen met haar partners EVBox en Smappee een unieke oplossing gerealiseerd: EV-laadstations met dynamische load balancing. Zo wordt het aantal stations gemaximaliseerd zonder de elektrische capaciteit van het gebouw te overbelasten. Werknemers in het kantoorgebouw van Schiphol Real Estates The Outlook profiteren als eerste van de nieuwe technologie. De 40 oplaadpunten voor elektrische auto's bij The Outlook zijn verdeeld in twee reeksen van 20-eenheden. Aan het hoofd van elke string staat een slimme lader die is uitgerust met Smappee Infinity-technologie. Het vertelt de EVBox-laadstations hoeveel stroom te gebruiken, sorteert de laadvolgorde op logische wijze en vermindert het opgenomen vermogen om overbelasting of extra kosten bij het overschrijden van piekcapaciteitslimieten te voorkomen. Tegelijkertijd wordt ervoor gezorgd dat elk voertuig optimaal wordt opgeladen. Het zal ook vraagrespons-services mogelijk maken door elektriciteit van de voertuigen terug te brengen naar het gebouw of door hun laadsnelheid aan te passen. Deze vraagrespons-services zullen ook mogelijk zijn richting het net.

The Outlook is nu in staat om alle 40 EV-oplaadpunten te bedienen met infrastructuur die oorspronkelijk is ontworpen voor slechts 17 oplaadpunten. Hierdoor zijn aanzienlijke besparingen gerealiseerd.

Jan Willem Weissink, Managing Director van Schiphol Real Estate bij Royal Schiphol Group, zegt: "Of het nu gaat om bidirectioneel EV-opladen, slimme kantoorgebouwen of de uitrol van onze duurzaamheidsdoelstellingen, samenwerking met toonaangevende bedrijven zoals ENGIE, Smappee en EVBox helpt ons om onze duurzaamheidsdoelen te behalen en ons bedrijf toekomstbestendig maken." Schiphol Real Estate wil deze succesvolle initiatieven ook op andere locaties doorvoeren.

Bekijk hier de video over deze unieke samenwerking

Contactpersonen voor de pers
ENGIE Ingrid Clauwaert
PR Manager ENGIE Services
ingrid.clauwaert@engie.com

EVBox
Job Karstens
PR & Events Manager EVBox
job.karstens@evbox.com

Delphine Van Hoecke
Communicatieverantwoordelijke
d.vanhoecke@smappee.com