De bouw van de nieuwe terminal van Rotterdam The Hague Airport (RtHA) is inmiddels over de helft. Vier van de vijf security lanes werden in december 2019 geopend, in de zomer van dit jaar worden de vijfde lane en de gehele terminal in gebruik genomen. ENGIE nam zijn ervaring bij de Schiphol Group mee en leverde met de aanleg van alle installaties en het advies daaromheen een grote bijdrage aan de terminal, die straks veel meer passagiers aankan.

ENGIE sprong er in de selectiefase op drie punten uit, zegt Sander van der Weg, manager Installaties bij RtHA. “ENGIE kwam als beste uit de bus door een uitstekend plan van aanpak, de ervaring met het werken op luchthavens en natuurlijk een scherpe prijs.” Toen het project eenmaal op gang was en het oorspronkelijke plan op diverse punten werd losgelaten, toonde ENGIE zich een goed partner, zo vindt Van der Weg. “ENGIE sprong toen goed in op onze vragen naar creatieve oplossingen en dacht proactief mee, precies zoals we het graag zien.”

Luchthaven blijft open
De luchthaven moest tijdens de verbouwing gewoon blijven draaien, wat van ENGIE en de andere partijen de nodige flexibiliteit vroeg. “Ja, de luchthaven moet natuurlijk openblijven”, beaamt Van der Weg. “Dat betekent dat passagiers om het bouwgebied moeten worden geleid – inmiddels van de nieuwe security lanes naar de tijdelijke terminal. Daar moet je als uitvoerder zorgvuldig mee omgaan. Dat doet ENGIE nu goed.”

Duurzame bijdrage
De duurzame bijdrage van ENGIE aan het project was onder meer een voorstel om van een decentrale naar een centraal aangestuurd noodverlichtingssysteem te gaan. Alle technische installaties zijn bovendien voorbereid op toekomstige monitoring.

Neem voor meer informatie contact op met Edwin van den Oosten