Op het terrein van de voormalige centrale Gelderland aan de Waal in Nijmegen komt een duurzame (snel)laadmogelijkheid voor batterijcontainers voor o.a. binnenvaartschepen. Deze containers worden volledig ‘groen’ geladen met zon- en windenergie. De batterijcontainers kunnen vervolgens gebruikt worden om een elektrisch aangedreven binnenvaartschip van stroom te voorzien. Het project “Energie Transhipment Hub Nijmegen (E-T Hub)” ontvangt hiervoor een bijdrage van 1,6 miljoen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Dat wil zeggen 1,2 miljoen uit Europa aangevuld met cofinanciering van 4 ton uit Gelderland.

1.6 miljoen voor infrastructuur voor accu-scheepscontainers

Het consortium dat samenwerkt in E-T Hub bestaat uit: ENGIE, BCTN, eL-Tec, Tharsis en de gemeente Nijmegen. Met een eigen bijdrage van deze partners wordt ruim 4,1 miljoen in het project geïnvesteerd.

Het project E-T Hub ontwikkelt en test een kleine, duurzame en vernieuwende snellaad-infrastructuur voor batterijcontainers. BCTN heeft inmiddels een schip met elektrische aandrijflijn in de vaart genomen die vanuit de BCTN-terminal op het ENGIE terrein in Nijmegen zal gaan varen. Het opladen van mobiele energiecontainers wordt ook gecombineerd met het verminderen van piekbelasting op het elektriciteitsnet. Dat betekent dat zoveel mogelijk overschotten van zon- en windenergie, die niet op net elektriciteitsnetwerk terecht kunnen vanwege capaciteitsproblemen van dat netwerk, gebruikt worden voor het opladen van deze mobiele batterijcontainers. Naast de toepassing op elektrische schepen kunnen de batterijen ook gebruikt worden bij festivals en bouwprojecten als tijdelijke duurzame energievoorziening.

Met de opgedane kennis en ervaring van dit project wordt een model ontwikkeld voor opschaling van de Energie-Transhipment Hub. Het project past daarom ook naadloos bij het recent, mede door ENGIE, opgerichte bedrijf Zero Emission Services (ZES) dat zich richt op het aanbieden van een totaaloplossing voor elektrisch varen. Belangrijke voorwaarde voor de opschaling van elektrisch varen is immers het uitrollen van een landelijk dekkend netwerk van laad/wisselstations conform vaste standaarden.

Ook worden concepten uitgewerkt om de laadinfrastructuur aan andere toepassingen en transportsegmenten te koppelen, zoals vrachtwagens, heftrucks en mogelijk OV-bussen. Daarnaast wordt voorgesorteerd op het opwekken en tanken van waterstof voor schepen en voertuigen. Met al deze ontwikkelingen, wordt een bijdrage geleverd aan het terugdringen van de CO2- en Stikstof uitstoot. Het project E-T Hub wordt ontwikkeld op het ENGIE terrein van de voormalige centrale Gelderland en past goed in de duurzame gebiedsvisie “Waalenergie’ die voor dit terrein is opgesteld. Een terrein waar op een innovatieve manier energie wordt opgewekt, waar ook ruimte is voor watergebonden bedrijvigheid en waar ondernemers samenwerken op het gebied van energie, water, afval, grondstoffen en logistiek.

Deze samenwerking wordt mede mogelijk gemaakt door de Europese Unie en het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling.  Meer informatie op OP Oost