Verhoging van de arbeidsproductiviteit en medewerkerstevredenheid én verduurzaming: dat was de vraag waarmee Wehkamp aanklopte bij ENGIE. De ruimtetemperatuur in het nieuwe Logistiek Service Centrum van het online warenhuis bleek al snel te hoog, wat leidde tot klachten en lagere productiviteit van de medewerkers. Wehkamp schakelde ENGIE in om onderzoek te doen naar een oplossing voor het probleem en gaf daarbij aan op zoek te zijn naar een duurzame oplossing.

Nieuwe LDC Wehkamp Zwolle

50% energiebesparing

ENGIE zette vervolgens de mogelijkheden voor Wehkamp op een rijtje. Op basis van Total Cost of Ownership (15 jaar) koos het online warenhuis uiteindelijk voor een koelsysteem met een vermogen van 1.200 kW. Een vermogen waarmee Wehkamp ook direct klaar is voor de voorziene toekomstige uitbreidingen. Omdat de koeling nagenoeg het hele jaar nodig is, kan een deel van de koude opwekking duurzaam geschieden met een droge koeler, die enkel gebruik maakt van de (koude) omgevingslucht. Dat levert een energiebesparing op van minimaal 50%. En de productiviteit en medewerkerstevredenheid? Die stegen weer naar het gewenste niveau.

Inspireren en informeren

Harrie van Hoogmoed, accountmanager bij ENGIE Services: “Het is aan ons om opdrachtgevers voor te lichten over de mogelijkheden voor verduurzaming en de aantrekkelijke kostenreductie die hier vaak mee gepaard gaat. Door te laten zien hoe een investering zich terugverdient én inzicht te geven in wat het oplevert voor de omgeving – bijvoorbeeld door het verkleinen van de CO2-footprint – inspireren we steeds meer opdrachtgevers om voor een duurzame oplossing te kiezen. Wehkamp is zo’n organisatie die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft en hier bewust in heeft geïnvesteerd. Zij laten hiermee zien dat zij bewuste keuzes maken voor de toekomst en wij kunnen dat alleen maar toejuichen.”

Foto: Wehkamp, Paul Raats