Zonder moeite een elektrische auto opladen? Geen snoeren over straat naar een laadpaal, maar uw auto gewoon parkeren boven een draadloze laadplaat?

In november 2015 startte ENGIE met een pilot rondom het draadloos opladen van elektrische auto's. Dat deden we samen met de Gemeente Rotterdam en een aantal partners. Hieronder leest u de testresultaten.

Veilig en efficiënt
De pilot toont dat draadloos opladen veilig is en gewoon in de openbare ruimte kan worden toegepast. Dat is één van de belangrijkste conclusies. Daarnaast is er geen stralingsgevaar voor mens of dier en gaat er – ongeacht de afstand tussen auto en laadplaat - nauwelijks energie verloren tijdens de overdracht. Draadloos opladen is dus heel efficiënt.

Instabiliteit door storingen
De beschikbaarheid van het systeem is een aandachtspunt. Storingen zorgen nu nog dat het draadloos laadsysteem niet altijd werkt. Die techniek moet verder worden ontwikkeld zodat het laden net zo betrouwbaar werkt als laden met een stekker.

Eén systeem voor meerdere auto’s
Wordt een systeem achteraf in een auto ingebouwd? Dat blijkt de interoperabiliteit beter te waarborgen. Dan kun je namelijk met één systeem meerdere types en merken auto’s opladen. Bij auto’s met een fabriekssysteem zien we dat de communicatie tussen het laadsysteem en de auto nog niet vlekkeloos verloopt. Hiervoor is standaardisatie nodig.

Next step: vervolgonderzoek
De testresultaten laten enkele vragen nog onbeantwoord. Zo moet nog gekeken worden naar de impact van draadloos laden op het elektriciteitsnet, als ook naar de volledig ‘onzichtbare’ inpassing van de componenten in de publieke ruimte.

Meer weten?
In dit rapport (.pdf) kunt u alle testresultaten nalezen.