Elk jaar gaan 100 studenten, starters en young professionals tijdens de Sustainable Business Challenge aan de slag met actuele businessvraagstukken van 5 topbedrijven. De teams worden uitgedaagd om duurzaamheid en business te combineren en tot praktische en concrete oplossingen te komen, die bedrijven direct kunnen toepassen. Tijdens deze vijfde editie van de challenge gingen deelnemers voor de vierde keer aan de slag met een vraagstuk van ENGIE.

SBC1360x500

Dit jaar sloeg ENGIE de handen ineen met de gemeente Leiden. De challenge die ENGIE en de gemeente de deelnemers boden, was het stationsgebied van Leiden ontwikkelen tot de duurzaamste kilometer van Nederland. In multidisciplinaire teams bogen de studenten zich over dit vraagstuk, wat verrassende ideeën opleverde. Eén team ging namens ENGIE door naar de finale om het op te nemen tegen de winnende teams die de uitdagingen van de andere bedrijven waren aangegaan. Uitgangspunt: een onderscheidend en volledig duurzaam idee; out-of-the-box en toch uitvoerbaar. Met de intentie om dat bij winst ook daadwerkelijk door te voeren in het stationsgebied.

Energie en data

De oplossing van het team bestond uit een stationsgebied dat vol is gelegd met energieopwekkende stoeptegels in combinatie met energieopslag in de vorm van kunstwerken. Door de tegels tegelijkertijd data te laten genereren kan waardevolle informatie over gebruik van het gebied worden verkregen. Hoewel het idee goed aansloot bij de uitgangspunten en de verschillende strategische pijlers van ENGIE, ging het team van Hoogheemraadschap van Delfland er in de finale met de winst vandoor.

Waardevol voor zowel student als bedrijf

Het doel van de Sustainable Business Challenge is om studenten en bedrijven die beiden affiniteit hebben met het thema duurzaamheid met elkaar te verbinden. Management trainee Roderik Oude Ophuis van ENGIE begeleidde de challenge en ziet de toegevoegde waarde van de samenwerking met studenten voor beide partijen: “Studenten krijgen de kans om kennis te maken met een bedrijf en het bedrijfsleven. Wij profiteren op onze beurt van hun inbreng. Studenten hebben vaak verfrissende ideeën, omdat ze nog onbevangen innovatief denken. Een mindset die ons enorm kan helpen standaard denkpatronen los te laten. De challenge is altijd gericht op duurzaamheid en kan leiden tot het aantrekken van jong talent én de ontwikkeling van businessleads en nieuwe duurzame oplossingen. Beiden zijn volgens mij noodzakelijk voor een duurzamer ENGIE.”

ENGIE was dit jaar voor de vierde maal deelnemer aan de Sustainable Business Challenge en als het aan Roderik ligt is dit zeker niet de laatste keer: “We hebben genoeg uitdagingen om de komende tien jaar mee te doen.”