Dit jaar gingen weer 100 studenten, starters en young professionals in 15 teams aan de slag met innovatieve businesscases voor de bedrijven KLM Cargo, ProRail, Waternet, ForFarmers en ENGIE tijdens de Sustainable Business Challenge. De teams worden uitgedaagd om duurzaamheid en business te combineren en tot praktische en concrete oplossingen te komen, die bedrijven direct kunnen toepassen. Tijdens deze 8e editie van de Challenge gingen deelnemers voor de zevende keer aan de slag met een vraagstuk van ENGIE.

Gedurende twee maanden gaan de studenten aan de slag om vernieuwende ideeën te bedenken. Hiervoor wordt in vier dagen, onder professionele begeleiding, de kern van een vraagstuk uitgezocht en uitgewerkt tot een innovatieve businesscase. Bijvoorbeeld tijdens de Inhousedag bij ENGIE. Tussen de evenementdagen door werken de teams zelfstandig aan hun vraagstuk.

In de finale wordt per bedrijf het beste idee gepresenteerd aan alle aanwezigen en specifiek de bedrijfsjury. In deze jury zitten 5 leden die elk één van de bedrijven vertegenwoordigen. Het werd een zenuwslopende finale met presentaties en ideeën van hoge kwaliteit, waarbij uiteindelijk zowel de bedrijfsjury als het publiek het idee van ENGIE als meest veelbelovend verkoos!

Emissievrij bouwen met de Big Battery Box
De uitdaging die ENGIE aan de studenten heeft voorgelegd draaide om het slim inzetten van batterijtechnologie door middel van algoritmes die vraag en aanbod van het elektriciteitsnet op elkaar afstemmen. De techniek is er, maar om dit rendabel te maken moet er ook een interessante business case voor de klant worden ontwikkeld.

Het team van ENGIE heeft bedacht om de batterijen van ENGIE in te zetten bij nieuwbouwprojecten. Veel van deze projecten zijn stilgelegd door de recente stikstof normering en vaak is er geen elektriciteitsaansluiting om elektrisch te kunnen bouwen. Daarbij heeft het team al contact gezocht met een potentiële partner voor elektrisch materieel en hebben zij nagedacht over thema's als maatschappelijke betrokkenheid, biodiversiteit en cross-selling. Dit creatieve idee heeft niet alleen een haalbare business case, maar biedt ook de mogelijkheid om er morgen al mee te beginnen

Waardevol voor zowel student als bedrijf
Het doel van de Sustainable Business Challenge is om studenten met affiniteit voor duurzaamheid en bedrijven met duurzame ambities met elkaar te verbinden. Management trainees Nathan Baak en Jesse Bloemhof hebben de Challenge dit jaar begeleid en zien de toegevoegde waarde van de samenwerking met studenten voor beide partijen: “Erg leuk om te zien hoe enthousiast en betrokken studenten zijn als het om duurzaamheid gaat. Veel studenten waren oprecht verrast hoe interessant ze de energiemarkt vonden en hoeveel ze leerden tijdens de Challenge.  Voor studenten is het een mooie, laagdrempelige kans om in aanraking te komen met de combinatie van hun duurzame ambities en het bedrijfsleven. Je ziet ze daarin super snel groeien, waarbij ze van brede visies en ideeën komen tot leads die we ook echt op kunnen volgen. Zo zijn we via de studenten in contact gekomen met een interessant partij voor elektrisch bouwen, welke samenwerking we op dit moment nog steeds voortzetten”.