Bunnik - 16 Januari 2019 - De Rijksoverheid schakelt grootschalig over op elektrisch vervoer. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er veel laadpunten nodig bij rijksgebouwen. Het Rijksvastgoedbedrijf sluit hiervoor twee contracten voor de plaatsing van maar liefst 2.000 laadpunten en tekent hiervoor een overeenkomst met ENGIE die 1000 laadpunten zal plaatsen, beheren en monitoren dankzij innovatieve technieken.

Op 16 januari 2019 tekent ENGIE het 4,5 jarige contract voor realisatie, onderhoud en beheer van 1000 laadpunten voor het Rijksvastgoedbedrijf. Deze laadpunten zijn geschikt voor alle elektrische auto’s en laadpassen en komen op volgende Rijksonderdelen: Defensie, Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), Raad Voor De Rechtspraak (RVDR), Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Openbaar Ministerie (OM). In eerste instantie zijn de nieuwe laadpunten bedoeld voor het Rijkswagenpark, maar ze zijn ook inzetbaar voor iedereen met een elektrische auto. ‘Dashboarding’ wordt toegepast waarbij het gebruik van de laadpunten makkelijk kan worden gevolgd. Bovendien wordt ook de beschikbaarheid van de laadpunten voor de gebruikers inzichtelijk gemaakt.

Innovatie en kennisontwikkeling

'De plaatsing van de eerste 2.000 laadpunten zijn een belangrijke stap', stelt staatssecretaris Raymond Knops. 'Het gaat niet alleen om de transitie naar elektrisch rijden, maar ook om innovatie en kennisontwikkeling. Dat bereiken we met deze overeenkomst. Zo kan de overheid het goede voorbeeld geven.'
‘Na de zware industrie en de utiliteit veroorzaakt mobiliteit de meeste CO2-vervuiling. Daarom geloven we bij ENGIE in de elektrificatie van mobiliteit. We willen elektrisch rijden maximaal faciliteren en zijn trots dat we de Rijksoverheid in deze grootschalige stap naar innovatie en kennisontwikkeling in elektrisch vervoer kunnen begeleiden’, stelt Jacco van der Burg, Manager Smart Mobility en E-Mobility bij ENGIE Infra & Mobility.

Emissieloos wagenpark

Het Rijk bezit een van de grootste wagenparken van Nederland. In 2020 moet 20% van dit wagenpark elektrisch zijn. Vanaf 2028 worden er zelfs geen auto’s meer aangeschaft die rijden op diesel of benzine en zet de Rijksoverheid in op een volledig emissieloos wagenpark. Met vele duizenden personenauto’s en bijzondere voertuigen voor bijvoorbeeld calamiteiten is verduurzaming van de vloot een enorme opgave. Voor een succesvolle transitie naar elektrisch rijden, moeten er voldoende laadpunten zijn.