Bunnik 15 november 2017 - Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen gaven op maandag 13 november 2017 de eerste officiële spadesteek voor de bouw van een van de grootste sluizen van de wereld. Sassevaart, een samenwerking van DEME, BAM, Van Laere en ENGIE gaat de Nieuwe Sluis Terneuzen bouwen. De bouw van de bedienings- en besturingsinstallatie van de Nieuwe Sluis Terneuzen is complex. Gezien ENGIE al de nodige expertise heeft opgebouwd met het project Modernisering Objecten Bediening Zeeland (MOBZ), is ze als partner van het consortium Sassevaart gevraagd zorg te dragen voor de functionele werking van de nieuwe sluis.

image-2017-11-15 (1)Energieneutraal

Binnen MOBZ zijn bestaande sluizencomplexen te Terneuzen al gerenoveerd en op afstand bedienbaar gemaakt vanuit de nautische verkeerscentrale Terneuzen. De Nieuwe Sluis Terneuzen wordt ook op deze verkeerscentrale aangesloten. Voor de nieuwe sluis worden 6200 zonnepanelen geplaatst die in de totale energiebehoefte gaan voorzien. Zo wordt de sluis volledig energieneutraal ingericht. ENGIE realiseert van ontwerp tot onderhoud de functionele werking van de Nieuwe Sluis Terneuzen door implementatie van essentiële technische installaties geclusterd aan de bediening en besturing. Hierdoor kan de scheepvaart en het wegverkeer veilig de sluis passeren. Bovendien zorgt ENGIE ervoor dat de nieuwe sluis voldoet aan de allernieuwste cyber security regels.

Winnend consortium

Het sluizencomplex bij Terneuzen is een product van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie en is dé toegangspoort naar de havens van Terneuzen en Gent. Ze zorgt voor een scheepvaartverbinding tussen Nederland, België en Frankrijk. De sluis heeft vergelijkbare afmetingen als de vernieuwde sluizen in het Panamakanaal, met afmetingen van 427 m x 55 m x 16,44 m. De sluis wordt binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen gerealiseerd. Sassevaart kiest bij de bouw van de Nieuwe Sluis voor bewezen technieken en bouwt de sluis binnen een diepe waterdichte afscheiding tot ver onder de Boomse klei. Ze voorkomen hiermee omgevingsschade. In 2022 zal het eerste schip door de nieuwe sluis varen. De aanleg van de sluis inclusief voorbereidingskosten en begeleiding en ook het infrastructureel beheer en onderhoud van de eerste twee jaar kost naar verwachting 934 miljoen euro (incl. BTW).

Bouw van de sluis in 1 minuut