Op Duurzame Dinsdag staan innovatieve en inspirerende ideeën uit de samenleving centraal. Deze ideeën werden dit jaar op 5 september overhandigd aan staatssecretaris Sharon Dijksma. De beste ideeën kregen een Duurzame Dinsdag-prijs. ENGIE reikte de ENGIE Jongerenprijs uit. Frans van den Boorn, Marketing & Communicatiedirecteur van ENGIE overhandigde deze prijs aan Alexander Suma voor de innovatie PowerNEST van IBIS power.


IVN_DuurzameDinsdag_LD_lr_20170905-9557De initiatieven in de koffer waren dit jaar ontzettend divers. De afzenders ook: ideeën werden ingestuurd door particulieren, verenigingen, bedrijven, maatschappelijke organisaties en startups. ENGIE nomineerde Sportief Opgewekt dat clubs en stichtingen helpt hun sportaccommodatie te verduurzamen, TeamFAST dat energie-opwekking op mierenzuur ontwikkelt en PowerNEST.

PowerNEST wekt energie op uit wind en zon door middel van een geïntegreerde architectonisch aantrekkelijke oplossing voor platte daken van hoogbouw. Frans van den Boorn: “Daar is hij dan, dé combinatie van wind en zon op hoge gebouwen. Zo’n geïntegreerd ontwerp is efficiënt. De jury vindt dit bovendien een mooi ontwerp.” De ENGIE Jongerenprijs is voor jonge pioniers die technologie inzetten voor een duurzame toekomst. ENGIE Services is marktleider in technologische services en duurzame energieoplossingen en zal de winnaar van de ENGIE Jongerenprijs ondersteunen.

Trends en ontwikkelingen

De inzendingen laten zien waar de samenleving mee bezig is als het gaat om duurzaamheid. Het klimaat leeft, zo blijkt uit de inzendingen. De meerderheid van de initiatiefnemers stuurde een initiatief in dat bijdraagt aan een beter klimaat. Ook circulaire economie is een belangrijk thema. Dit blijkt uit de vele initiatiefnemers die aan de slag zijn met recyclen (hergebruik van het product), up-cyclen (creatief gebruik van reststromen in de productie) én zelfs complete circulaire businessconcepten, waarbij de retourstroom (voorheen afval) nu een onderdeel is van het businessconcept.

Frans van den Boorn is hier erg blij mee, en benadrukt waarom hij enthousiast is over Duurzame Dinsdag: “ENGIE onderscheidt zich voor wat betreft de Energietransitie van vrijwel al haar concurrenten. Omdat wij zowel een technisch dienstverlener zijn als een energieleverancier
kunnen wij voor onze klanten net iets meer betekenen. In tegenstelling tot die concurrenten kijken we nl eerst of we de energiebehoefte van onze klanten kunnen reduceren door middel van slimme technische oplossingen. Vaak lukt het ons om op die manier de energievraag al met 10-20% te reduceren. Daarna vullen we de resterend energiebehoefte in met duurzame energie. Door dit tweestappenmodel toe te passen versnelt ENGIE de transitie!” Vanzelfsprekend is ENGIE voortdurend op zoek naar nieuwe duurzame oplossingen. De inzendingen voor de Duurzame Dinsdag prijs leveren wat dat betreft iedere keer weer inspiratie op, en sommige inzendingen zijn direct toepasbaar of verkoopbaar.

De jury van Duurzame Dinsdag reikte dit jaar prijzen uit voor de meest innovatieve ideeën binnen diverse thema’s: de Asito Sociale-innovatieprijs, Greenchoice Energieprijs, VHG Groenprijs, ENGIE Jongerenprijs en de Lidl Voedselprijs. Tevens was er een Duurzame Dinsdagprijs voor een sector-overstijgend idee.

Lees meer over PowerNEST of bekijk de Film.