ENGIE Electroproject heeft een nieuwe aandrijftechniek ontwikkeld voor attracties: Sensil. Deze techniek is onder andere toegepast bij de 'Xpress: Platform 13', een achtbaan in Walibi Holland. Deze attractie lanceert je binnen 3 sec. naar een snelheid van 90 km/h!

Hoger, sneller en spectaculairder

Met de nieuwe aandrijftechniek veroorzaakt ENGIE Electroproject een revolutie in achtbaanland. Marco Jonker, directeur ENGIE Electroproject: “Ontwerpers van achtbanen willen altijd hoger, sneller en spectaculairder, maar ze worden beperkt door de huidige systemen. Ons aandrijfsysteem neemt veel restricties weg. Zo kunnen we een achtbaantrein met hoge snelheid lanceren of extra versnelling meegeven. Wij zijn op dit moment het enige bedrijf ter wereld dat dit kan. Voor de ontwikkeling van Sensil hebben we technologieën uit de olie- en gasindustrie gecombineerd. Hierdoor wordt het aandrijfsysteem beter, lichter en goedkoper".

Lineaire motor

De techniek wordt komende periode verder doorontwikkeld. Angel Catena, Accountmanager bij ENGIE Electroproject. “De volgende stap is om de nieuw ontwikkelde lineaire motor toe te passen van onze partner Force. Het bijzondere aan deze motor is dat hij geen ijzer bevat. Hierdoor kan de achtbaanfabrikant zijn trein lichter maken en hoeft de constructie minder krachten op te vangen van de trein die door de baan raast. Uniek is ook dat we de motor gebruiken om te meten waar de trein zich bevindt. Dit maakt sensoren langs de baan overbodig. Ook daar zijn attractiebouwers blij mee, want dat scheelt ruimte en bij het bouwen van een achtbaan telt elke centimeter".

Meer info

Meer weten over Sensil? Neem contact op met Angel Catena of  bel +316 -51400230.