De verduurzaming van Nederland gaat veel te langzaam: het behalen van de klimaatdoelstellingen in 2020 lijkt nog ver weg, terwijl 2020 dichtbij komt. Gelukkig nemen de overheid, consumenten en bedrijven steeds meer hun verantwoordelijkheid. Ze ontwikkelen ieder hun eigen talrijke duurzame initiatieven. Om de initiatieven van het bedrijfsleven een podium te geven en inzicht te geven in de verduurzamingsstappen die ons land neemt, lanceert BNR Nieuwsradio in samenwerking met kennispartner ENGIE, The Green Quest.

Maatschappelijke taak

Met The Green Quest willen BNR en ENGIE hun maatschappelijke rol vervullen door Nederlandse organisaties te helpen in hun zoektocht om duurzamer te gaan ondernemen. Eerder deed ENGIE dat door samen met bedrijven – van analyse tot aan implementatie – aan de slag te gaan om te verduurzamen. In het verlengde daarvan gaan ENGIE en BNR nu op zoek naar de duurzame doeners van Nederland, om de BV Nederland te inspireren en te motiveren met aansprekende duurzame succescases vanuit de markt. Een verrijking van het succesvolle duurzame concept.

Diverse media

Onderdelen van The Green Quest zijn onder meer een wekelijks radioprogramma op BNR Nieuwsradio, waarin een panel van specialisten discussieert over ontwikkelingen in de vergroening van Nederland. In The Green Gallery zoomt het programma in op nieuwe, veelbelovende initiatieven. Daarnaast lanceerden BNR en ENGIE een online duurzaamnieuwsplatform.

The Green Quest en ENGIE Award

The Green Team – een vijfkoppige jury van duurzaamheidsspecialisten uit diverse disciplines, waaronder Marleen Prins, Chief Human Resources Officer van ENGIE – reikt The Green Quest Award uit aan de meest spraakmakende duurzaamheidcase uit de The Green Gallery. ENGIE reikt de prijs uit voor de beste duurzame succescase waarin techniek de hoofdrol speelt.

Met de awards moedigen BNR en ENGIE het bedrijfsleven aan initiatieven te blijven ontwikkelen waarmee we stappen zetten in het behalen van de klimaatdoelstellingen en vooral verduurzaming van Nederland in het algemeen.

Samen verduurzamen

Vanessa Peeters, Senior Adviseur Marketing bij ENGIE over de betrokkenheid van ENGIE bij The Green Quest: “ENGIE maakt zich al jaren sterk voor versnelling van de verduurzaming van de BV Nederland. We helpen onze opdrachtgevers met slimme technologische oplossingen om de stap te maken naar een steeds duurzamer productieproces of groenere dienstverlening. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat je alleen sámen kunt verduurzamen. Daarom past een initiatief als The Green Quest – waarbij we ook andere organisaties stimuleren te verduurzamen – zo goed bij ons. We roepen op om niet alleen groen te denken, maar ook groen te gaan doen en vervolgens die successen te delen. Zo willen we Nederland inspireren en motiveren om ook meer stappen te zetten naar duurzaam handelen.”